Home
Valet
Titta på videon
Delta
Motivera dina kunder
Lär av dina kunder
Om du vinner
Nyheter
Kontakt
Schema
Håll dig uppdaterad
Partners

Valet

Vad har valet "Årets Bästa Produkt" att erbjuda dig?

  • Marknadsföring samt att få ditt produktnamn känt
  • En insikt i hur din produkt värderas
  • En insikt i konkurrenternas prestationer
  • Som vinnare får du kalla din produkt för "Årets bästa produkt" i ett helt år, vilket ger ett mervärde till produkthyllan

1. Motivera dina kunder att rösta!

För att få titeln "Årets Bästa Produkt" måste din produkt bli nominerad. Du behöver minst 380 omdömen för att bli nominerad. Dessa omdömen får du av dina kunder genom att motivera dem online och offline att bedöma din produkt. Och vi vill gärna hjälpa dig med det. Här hittar du alla möjligheter att delta på ett aktivt sätt.

2. Konsumenten bedömer sina favorit produkt(er).

När konsumenter vill bedöma en produkt, ska de först välja en produktkategori, och sedan bedöma produkten. Genom en personlig röstlänk kan konsumenten direkt bedöma en produkt. I en bedömning är Produktegenskaper, attityd och beteende gentemot en produkt viktigast. Konsumenter ska bedöma produkten efter följande aspekter:
  • Pris-kvalitetsförhållande
  • Produktpresentation
  • Användartillfredsställelse
Bedömning attityd och beteende genom följande två frågor:
  • Var den här produkten ett återkommande köp?
  • Skulle du rekommendera produkten till en vän eller kollega?
Personuppgifter av deltagande konsumenter (bl.a. ålder, kön, postkod) används för en detaljerad analys.

3. Vi ökar tillförlitligheten

Efter omröstningen kontrollera vi bedömningarna enligt följande:
  • Mer än en bedömning: Om en e-mailadress har bedömt en produkt I samma kategori mer än en gång räknas bara den första bedömningen. Övriga bedömningar utgår.
  • IP-adresser: IP-adresserna som används av konsumenter kontrolleras. I de fall då mer än tre bedömningar av en produkt gjorts från samma IP-adress räknas bara de tre första bedömningarna. Övriga bedömningar utgår.
Bedömningar som har godkänts efter dessa kontroller, används till slutbetyget. Det kan hända att antalet bedömningar har minskats efter kontrollen, så att röstgränsen inte längre uppnås.

Det genomsnittliga slutbetyget korrigeras sedan, baserad på antalet bedömningar, för att räkna det korrigerade slutbetyget. Beräkningen är uppbyggd så att ett högre antal bedömningar leder till en mindre korrigering av det genomsnittliga slutbetyget.

4. Vi tillkännager de nominerade!

I en kategori nomineras minst två och maximalt fem produkter. När mer än fem försäljare har nått röstgränsen, nomineras de fem produkterna med högst korrigerat slutbetyg. Om ingen eller bara en produkt når röstgränsen inom en kategori, kan Q&A sänka röstgränsen.

5. Vi tillkännager vinnarna!

Den nominerade produkten som har högst korrigerat slutbetyg, blir kategorivinnare. Dessa vinnare får titeln "Årets Bästa Produkt" i deras kategori i ett år. Det är möjligt att "Årets Bästa Produkt" anordnar en ceremoni för samtliga nominerade i samband med tillkännagivandet av vinnarna.

Kategorivinnarna får också en chans att vinna den övergripande titeln "Årets Bästa Produkt". Den övergripande vinnaren blir kategrorivinnaren med högst korrigerat slutbetyg.

Har du frågor? Se våra FAQ eller kontakta oss.